Geen service iPhone

Geen serviceHeb je de melding “Geen service”, “zoeken” of “Geen SIM” op je iPhone en wil je dit probleem oplossen? Deze meldingen komen regelmatig voor onder iPhone gebruikers. Hieronder vind je dan ook voor onderstaande meldingen een uitgebreidere uitleg hoe je dit zelf mogelijk kunt oplossen!

De 3 meldingen:

  • Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt
  • Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt
  • Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider

Geen service melding op iPhone

Een van de meest voorkomende problemen van de iPhone is de geen service melding op je iPhone. Dit probleem kan dan ook door flink wat problemen worden veroorzaakt:

  • Storing bij je provider kan vervelende problemen veroorzaken die uiteindelijk kunnen leiden tot geen service op je iPhone. Controleer dan ook altijd eerst mogelijke sturen door contact op te nemen met je provider.
  • Onvoldoende dekking in de omgeving kan zorgen voor geen service. Nieuwe panden zijn vanwege de kwalitatief goede bouw ook erg vervelend qua bereik van de iPhone. Weet je niet zeker of de omgeving het probleem veroorzaakt? Verplaats je dan eens om uit te sluiten dat het met de omgeving te maken heeft.
  • Mobiele data is niet ingeschakeld wat uiteindelijk geen service problemen kan oplossen. De mobiele data kan je in schakelen via Instellingen » Mobiel netwerk » Opties mobiele data » Dataroaming (kun je aanzetten via de schakelaar).
  • Dataroaming is niet ingeschakeld in het buitenland met als gevolg dat er geen gebruik kan worden gemaakt van dataroaming in het buitenland. Dit is eenvoudig zelf aan te zetten via
  • Instellingen » Mobiel netwerk » Opties mobiele data » Dataroaming (kun je aanzetten via de schakelaar).
  • Hardware problemen veroorzaken geen service problemen doordat het signaal niet goed kan worden opgevangen door hardware problemen. Dit probleem kan ontstaan doordat de iPhone het signaal niet optimaal kan opvangen. Dit hardware probleem is helaas niet altijd simpel op te lossen (helaas kom je alleen achter de oplossing door te testen).
    De meest voorkomende hardware problemen die met de geen service melding te maken kunnen hebben zijn:

    • Dock connector van slechte kwaliteit: de dock connector heeft naast de functie voor het opladen van de iPhone ook de functie dat hier vrijwel bij alle iPhones ook de GSM antenne is geplaatst. Bij slechte kwaliteit dock connector’s komt het dan ook erg vaak voor dat na het uitvoeren van de reparatie de geen service melding verschijnt.
    • Antennes die niet goed zijn aangesloten: zoals de wifi, GPS en geluidsbox antenne zijn primair niet verantwoordelijk voor deze melding. Het meest lastige zit hem dan ook in het feit dat alle antennes binnen in de iPhone met elkaar samenwerken en dat een antenne die niet goed is aangesloten al vervelende problemen kan veroorzaken wat uit eindelijk kan leiden tot heen geen service probleem.
    • Erg vieze binnenkant / achterkant: kan het doorgeven van het signaal beïnvloeden met als gevolg ernstige problemen die uiteindelijk resulteren in de geen service melding.

Bij de geen service melding adviseren we altijd om bovenstaande punten goed te controleren en waar nodig ook onderdelen te vervangen die van invloed kunnen zijn op het bereik van de iPhone.

Zoeken melding op iPhone

Krijg je de melding Zoeken op je iPhone en kan je geen mobiel netwerk vinden? Regelmatig komt deze melding voor wanneer je bijvoorbeeld aan het reizen bent en je iPhone switcht tussen verschillende partnernetwerken.

Regelmatig komt het dan ook voor dat je iPhone geen goed netwerk kan vinden via automatisch zoeken. Naast automatisch zoeken is het ook mogelijk om handmatig het netwerk te selecteren. Via Instellingen » Aanbieder » Automatisch uitzetten (schakelaar) » Kies handmatig een ander netwerk.

In de meeste gevallen los je problemen met het zoeken naar een mobiel netwerk op. Indien dit niet de oplossing van je probleem is zal dit met de hardware van je iPhone te maken hebben. Het is ook mogelijk dat de iPhone eerst de melding zoeken geeft en vervolgens later de geen service melding geeft.

Geen SIM melding op iPhone

Krijg je de melding dat er op dit moment geen SIM is geplaatst in de iPhone? Dan is de eerste stap om te kijken of de simkaart op dit moment wel in het toestel zit en of deze ook goed aansluit met de simkaart houder. Controleer dan ook of de simkaart houder goed aansluit met het frame van de iPhone en of de simkaart daadwerkelijk op deze manier kan worden uitgelezen door het toestel.

Weet je zeker dat de simkaart goed in het toestel is geplaatst? Dan is de kans groot dat het met een hardware probleem te maken heeft. Je zou dit ook eenvoudig kunnen controleren door de simkaart in een ander toestel te plaatsen om te testen of het niet aan de simkaart zelf ligt.

De uitkomst van deze simkaarttest is erg belangrijk:

  • Simkaart wordt wel herkend in ander toestel. De simkaart functioneert: uit deze test blijkt dat de simkaart goed functioneert kunnen we concluderen dat het probleem met de hardware van je iPhone te maken heeft. Helaas is het herstellen van dit probleem erg lastig en kan dit in de meeste gevallen alleen worden hersteld door een moederbord reparatie specialist.
  • Simkaart wordt niet herkend in ander toestel: De simkaart functioneert niet: het advies is om een nieuwe simkaart aan te vragen bij je provider.

Alles getest en nog steeds geen service?

Niet alle problemen zijn softwarematig te verhelpen. De achterkant/frame van je iPhone ontvangt het signaal en via de antenne wat in de iPhone zit wordt dit signaal versterkt. Heb je nu helemaal geen service dan kan er een probleem in de achterkant/frame zitten of in de Baseband chip.

Deze chip beheert alle radiofuncties in de iPhone (alle functies waarvoor een antenne nodig is). Deze chip gaat vaak defect doordat een iPhone iets verbogen is. De iPhones die gemaakt zijn van een aluminium achterkant/frame zijn vrij eenvoudig te buigen waardoor er spanning op het moederbord komt te staan en dan beschadigen de baantjes.

Een moederbord specialist zal deze baantjes kunnen versterken waardoor het probleem alsnog verholpen wordt. Wil je graag je iPhone laten maken door een moederbord specialist? Bekijk dan vrijblijvend onze reparatie tarieven voor moederbord reparaties »

Over Davey

Davey is reparatie specialist en mede eigenaar van FixjeiPhone. Davey is gespecialiseerd in elk type iPhone en hij kent elk stukje hardware van binnen en buiten. Hij vindt het leuk om je te laten zien hoe je zelf je iPhone of iPad kunt repareren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *