Geen service iPhone
BLOG

Geen service iPhone

Op 5 januari 2022, door Davey
17 reacties 5 min. leestijd

Heb je de melding “Geen service”, “zoeken” of “Geen SIM” op je iPhone en wil je dit probleem oplossen? Deze meldingen komen regelmatig voor onder iPhone gebruikers. Hieronder vind je dan ook voor onderstaande meldingen een uitgebreidere uitleg hoe je dit zelf mogelijk kunt oplossen!

De 3 meldingen:
  • Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt
  • Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt
  • Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider

Lees ook eens ons blog: Alles over eSim, dual-sim op iPhone

Geen service melding op iPhone

Een van de meest voorkomende problemen van de iPhone is de geen service melding op je iPhone. Dit probleem kan dan ook door flink wat problemen worden veroorzaakt:

  • Storing bij je provider kan vervelende problemen veroorzaken die uiteindelijk kunnen leiden tot geen service op je iPhone. Controleer dan ook altijd eerst mogelijke sturen door contact op te nemen met je provider.
  • Onvoldoende dekking in de omgeving kan zorgen voor geen service. Nieuwe panden zijn vanwege de kwalitatief goede bouw ook erg vervelend qua bereik van de iPhone. Weet je niet zeker of de omgeving het probleem veroorzaakt? Verplaats je dan eens om uit te sluiten dat het met de omgeving te maken heeft.
  • Mobiele data is niet ingeschakeld wat uiteindelijk geen service problemen kan oplossen. De mobiele data kan je in schakelen via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Dataroaming (kun je aanzetten via de schakelaar).
  • Dataroaming is niet ingeschakeld in het buitenland met als gevolg dat er geen gebruik kan worden gemaakt van dataroaming in het buitenland. Dit is eenvoudig zelf aan te zetten via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Dataroaming (kun je aanzetten via de schakelaar).

Hardware problemen veroorzaken geen service problemen doordat het signaal niet goed kan worden opgevangen door hardware problemen. Dit probleem kan ontstaan doordat de iPhone het signaal niet optimaal kan opvangen. Dit hardware probleem is helaas niet altijd simpel op te lossen (helaas kom je alleen achter de oplossing door te testen).
De meest voorkomende hardware problemen die met de geen service melding te maken kunnen hebben zijn:

  • Dock connector van slechte kwaliteit: de dock connector heeft naast de functie voor het opladen van de iPhone ook de functie dat hier vrijwel bij alle iPhones ook de GSM antenne is geplaatst. Bij slechte kwaliteit dock connector’s komt het dan ook erg vaak voor dat na het uitvoeren van de reparatie de geen service melding verschijnt.
  • Antennes die niet goed zijn aangesloten: zoals de wifi, GPS en geluidsbox antenne zijn primair niet verantwoordelijk voor deze melding. Het meest lastige zit hem dan ook in het feit dat alle antennes binnen in de iPhone met elkaar samenwerken en dat een antenne die niet goed is aangesloten al vervelende problemen kan veroorzaken wat uit eindelijk kan leiden tot heen geen service probleem.
  • Erg vieze binnenkant / achterkant: kan het doorgeven van het signaal beïnvloeden met als gevolg ernstige problemen die uiteindelijk resulteren in de geen service melding.

Bij de geen service melding adviseren we altijd om bovenstaande punten goed te controleren en waar nodig ook onderdelen te vervangen die van invloed kunnen zijn op het bereik van de iPhone.

Zoeken melding op iPhone

Krijg je de melding Zoeken op je iPhone en kan je geen mobiel netwerk vinden? Regelmatig komt deze melding voor wanneer je bijvoorbeeld aan het reizen bent en je iPhone switcht tussen verschillende partnernetwerken.

Regelmatig komt het dan ook voor dat je iPhone geen goed netwerk kan vinden via automatisch zoeken. Naast automatisch zoeken is het ook mogelijk om handmatig het netwerk te selecteren. Via Instellingen > Aanbieder > Automatisch uitzetten (schakelaar) > Kies handmatig een ander netwerk.

In de meeste gevallen los je problemen met het zoeken naar een mobiel netwerk op. Indien dit niet de oplossing van je probleem is zal dit met de hardware van je iPhone te maken hebben. Het is ook mogelijk dat de iPhone eerst de melding zoeken geeft en vervolgens later de geen service melding geeft.

Geen SIM melding op iPhone

Krijg je de melding dat er op dit moment geen SIM is geplaatst in de iPhone? Dan is de eerste stap om te kijken of de simkaart op dit moment wel in het toestel zit en of deze ook goed aansluit met de simkaart houder. Controleer dan ook of de simkaart houder goed aansluit met het frame van de iPhone en of de simkaart daadwerkelijk op deze manier kan worden uitgelezen door het toestel.

Weet je zeker dat de simkaart goed in het toestel is geplaatst? Dan is de kans groot dat het met een hardware probleem te maken heeft. Je zou dit ook eenvoudig kunnen controleren door de simkaart in een ander toestel te plaatsen om te testen of het niet aan de simkaart zelf ligt.

De uitkomst van deze simkaarttest is erg belangrijk:

  • Simkaart wordt wel herkend in ander toestel. De simkaart functioneert: uit deze test blijkt dat de simkaart goed functioneert kunnen we concluderen dat het probleem met de hardware van je iPhone te maken heeft. Helaas is het herstellen van dit probleem erg lastig en kan dit in de meeste gevallen alleen worden hersteld door een moederbord reparatie specialist.
  • Simkaart wordt niet herkend in ander toestel: De simkaart functioneert niet: het advies is om een nieuwe simkaart aan te vragen bij je provider.

Alles getest en nog steeds geen service?

Niet alle problemen zijn softwarematig te verhelpen. De achterkant/frame van je iPhone ontvangt het signaal en via de antenne wat in de iPhone zit wordt dit signaal versterkt. Heb je nu helemaal geen service dan kan er een probleem in de achterkant/frame zitten of in de Baseband chip.

Deze chip beheert alle radiofuncties in de iPhone (alle functies waarvoor een antenne nodig is). Deze chip gaat vaak defect doordat een iPhone iets verbogen is. De iPhones die gemaakt zijn van een aluminium achterkant/frame zijn vrij eenvoudig te buigen waardoor er spanning op het moederbord komt te staan en dan beschadigen de baantjes. Je kunt dit controleren door door het volgende nummer te bellen: *#06#. Als je nu het IMEI nummer in beeld krijgt is je baseband chip niet kapot. Zie je nu geen IMEI nummer dan is je baseband chip kapot.

Een moederbord specialist zal deze baantjes kunnen versterken waardoor het probleem alsnog verholpen wordt. Wil je graag je iPhone laten maken door een moederbord specialist? Bekijk dan vrijblijvend onze reparatie tarieven voor moederbord reparaties.
Moederbord reparatie tarieven

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

17 reacties op “Geen service iPhone

  • Goedenavond,ik heb een iphone6 refurbished en na 3 maanden ging hij kapot opgestuurd natuurlijk en na 2 maanden kreeg ik hem terug met het verhaal dat mijn scherm gebogen is en daarom geen garantie krijgt bij dynafix,en Tele2 gaat met dynafix mee en nu zit ik nog anderhalf jaar met een kapotte iPhone en geeft hij geen service op de telefoon.

    John de ruiter op 13 februari, 2019
    • Hallo John,

      Ik ga er vanuit dat deze iPhone dan niet bij ons gekocht is, want wij werken niet met DynaFix.
      Klopt dit?

      Met vriendelijke groet,

      FixjeiPhone

      Fixje FixjeiPhone (Bouke) op 14 februari, 2019
      • Goedenavond, dat klopt inderdaad deze komt bij Tele2 vandaan maar ik heb een vraag aan u.
        Als je een gebogen scherm heeft kan dit dan aan je netwerk liggen of is er wat anders aan de hand en dan bedoel ik geen bereik met je telefoon hebben want hij doet het dan weer wel en dan weer niet.

        John de ruiter op 14 februari, 2019
  • Zelfde probleem hier met iPhone van Tele2 en dynafix. Er blijft zoeken in beeld staan en bij resetten krijg je de melding dat de telefoon niet geactiveerd kan worden omdat de activeringsserver tijdelijk niet beschikbaar is. Ook via iTunes werkt resetten niet. Sim is gechecked en goed. Met andere Sim werkt het ook niet. Ik denk zelf aan een hardware probleem met de antenne. Hoe kan ik dit checken?

    Adam len op 9 september, 2019
    • Hallo Adam,

      Waarschijnlijk is de Baseband IC op het moederbord defect.
      Je kunt de iPhone hiervoor opsturen of langsbrengen bij ons.

      Met vriendelijke groet,

      Team FixjeiPhone

      Fixje FixjeiPhone (Bouke) op 10 september, 2019
  • Ik heb een iPhone 6, die regelmatig geen mobiel netwerk verbinding heeft. Soms een dag probleemloos, andere dag eerst melding ‘zoeken’ en vervolgens ‘geen service’
    In de helft van de gevallen helpt een reboot. In de andere gevallen doet ie het zomaar weer na een paar dagen.

    Wat zou dit kunnen zijn?

    De simkaart is getest in een andere iPhone en werkt perfect
    Dekking provider is ook goed
    Baseband chip? Kan die de ene keer werken en de andere keer niet?
    Ligt het wellicht aan de antenne van de dockconnector?
    Misschien geen goede geleiding met achterkant frame?

    Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met stellen van diagnose.

    Teus op 23 september, 2019
    • Hallo Teus,

      Mogelijk is het vervangen van de dock connector de oplossing voor je probleem.

      Met vriendelijke groet,

      Team FixjeiPhone

      Fixje FixjeiPhone (Bouke) op 24 september, 2019
  • Beste, heb een iPhone x gekocht maar heeft problemen met kaart te lezen, soms lees hij de kaart soms niet. Wss is de kaartlezer kapot. Hoeveel zou dit kosten?

    Yonas op 22 december, 2019
    • Hallo Yonas,

      Dit zou een moederbord probleem kunnen zijn.
      Heb je nog garantie op de iPhone?

      Met vriendelijke groet,

      Team FixjeiPhone

      Fixje FixjeiPhone (Bouke) op 23 december, 2019
  • Beste, heb een iPhone 7 gekocht, maar mobiele date werkt niet en er staat links boven zoeken in het scherm. Ik heb alle software updates gedaan. Er staat dat ik nog een update moet doen om mobiele date te krijgen maar ben dus zoals ik al zei up to date.
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

    Jelle op 5 april, 2020
    • Hallo Jelle,

      Wij denken dat de Baseband IC defect is.
      Hiervoor moet het moederbord dus gerepareerd worden.
      Dit kun je door ons laten doen.

      Met vriendelijke groet,

      Team FixjeiPhone

      Fixje FixjeiPhone (Bouke) op 6 april, 2020
    • Dit probleem heb ik ook. Wat heb jij hier nu aan gedaan?

      Anne op 28 april, 2020
  • Beste Davey,

    Na het vervangen van de behuizing en scherm krijg ik steeds een pop-up melding om de simkaart te ontgrendelen. De melding verschijnt enkele seconden en verdwijnt dan weer. Na enkele seconden komt de melding weer en verdwijnt vervolgens. Dit gaat zo de hele tijd door. Ook wanneer ik snel de pincode invoer en op ik druk dan ontgrendelt de Simkaart niet. En komt de ontgrendel melding weer. Wanneer ik de simkaart verwijder is er niets aan de hand en werkt alles naar behoren. Waar zou dit aan kunnen liggen?

    Redwan op 27 januari, 2021
  • Beste, ik heb een I phone 11 aangekocht in 01/2023 via bol.com bij TRL Mobile – Roermond, alle sim kaarten TELENET werken niet op dit toestel, andere sim kaarten van een andere provider werken wel. Reeds bij Apple support langsgeweest, hebben volledige reset gedaan (niets te vinden), bij telenet langs geweest (SIM swap gedaan en zijn geconnecteerd op de mast). Ik zie bij netwerk “fysieke sim” staan, telefoon niet toegestaan. Iemand een idee of tip, alvorens ik de Iphone terug opstuur naar TRL mobile?

    Ellen op 28 maart, 2023
    • Hi Ellen, als ik het verhaal zo hoor, lijkt het op een simlock probleem of een baseband probleem. Als je naar de telefoon app gaat en *#06# invult, kun je zien of de baseband werkt. Als je apparaatinfo kunt zien werkt de baseband nog. Zie je helemaal niks daar staandan heb je een baseband probleem. Zie je wel apparaatinfo dan vermoed ik dat er een simlock op zit. Dit is wel een aanname naar aanleiding van je verhaal.

      Fixje Davey op 29 maart, 2023

Geef een reactie